torsdag 10 juni 2010

fisk

Esters egna ord om fisk.
Fisk är någon slags fisk.


Femton stycken arbetskamrater i Norge på fiskeresa. Tror det var tio år sen i alla fall.
Det jag tänkte berätta om hände en av kvällarna. Vi var där en hel vecka så det vart många nattfisken. Dagarna var så varma, vi prickade in ryssvärmen eller vilken värme det nu var. Så nattfisken vart det. De flesta nätterna var helt fantastiska. Lite varm Atlantbris och ett lugn som gick att ta på. Utsikten i Norge är så fantastisk, vart man än är. Fröya tror jag det heter där vi var. Inåt kusten såg man trollhålet. Ett stort hål i ett berg sinnessjukt.

Fisket var också bra vi fick rikligt av torsk,lång,sej och några havskatter. Men den största upplevelsen händer näst sista natten. Vi är tre småbåtar som är ute och träffar på ett torskstim. Fjorden är helt vindstilla och båtarna ligger relativt nära varann. När vi hör Micke skrika till och peka. En stor fena, femtio meter från deras båt och med riktning rakt mot deras båt. Ett halvstort svall och en fena styr rakt mot deras båt. En så fantastiskt och skrämmande upplevelse. En stor späckhuggare på besök. Jag själv satt på behörigt avstånd, säkert hundra meter ifrån.

Fem - tio meter från båten dyker den ner. Simmar under båten och dyker upp på andra sidan.
Micke och Ingmar som satt i båten sa att båten lyftes upp av trycket underifrån. Den tog inte i båten men måste ha varit väldigt nära. Ja mycket kan man få uppleva.
Jag har mer naturhistorier som fiskare och jägare får man det. Men det får bli någon annan gång.

10 kommentarer:

  1. Spännande historia, undrar om späckhuggaren lekte? Tror jag.

    SvaraRadera
  2. Oj, jag kände att jag satt i båten den simmade under. Vilken upplevelse, vilken historia!

    SvaraRadera
  3. Måste ha varit en enastående upplevelse!

    SvaraRadera
  4. Gillade också historien men stördes i min läsning av vissa samskrivningar och brist på stor bokstav i början på meningen. Gör att jag börjar 'stressa' lite genom texten eftersom den känns så snabbt skriven med de här smågrejerna/formsakerna som dyker upp genom texten.

    SvaraRadera
  5. Ja du har rätt , rättat en del är trött idag:)

    SvaraRadera
  6. Häftig berättelse!
    Gillar beskrivningen av nätterna med Atlantbrisen och lugnet, gillar beskrivningen av själva späckhuggardykningen.

    SvaraRadera
  7. Nu njöt jag texten på ett helt annat sätt.
    Bra!

    SvaraRadera
  8. tack för din kommentar- känns som det börjar lossna. Jo det är nog förgången tid, men när jag var liten o inget begrep egentligen, har jag förstått att man skulle skämmas för andras misstag, som jag inte har nog med mina egna*S*

    SvaraRadera
  9. Ja, en njutbar historia, du beskriver som om vi satt tillsammans och berättade. Härligt och jag vill snöra på mig kängorna, sitta vid en lägereld och lyssna länge på mer (tycker om dina andra djupare tankar också). Varför lärde jag mig aldrig fiska som barn, som vuxen är det så svårt att vara nybörjare i somligt...

    SvaraRadera