onsdag 9 juni 2010

bönhörd

Esters åsikt om ordet bönhörd.
Att man äter böner i ett hörn.

----------------------------------------------------------------------------
Ännu en fortsättning.



-ANNA kom hit vad gör du. Slänger du grus i ansiktet på de andra barnen. Snart går vi inte mer till lekparken.
-Ja pappa jag ska sluta , lovar..... Jag lovar, älskar dig.
-Ja men du lovar ju hela tiden och sen gör du nått annat bus.
-Det gjorde säkert du med. Barn ska låta och barn ska synas pappa.
-Jaja jag var också busig, men någon måtta får det vara. Gör du nått mer så blir det ingen glass ikväll.

Åå vad trött jag blir på det här.
-Elina kom hit , kolla på din dotter nu. Jag räknar ner, två minuter tror jag. Be en bön. Kolla då lägg ner boken.
-Ja jag kollar, inte gör hon nått.
Ha jag sa ju det inte gör hon nått. Men du vet en gryta som ska koka, sen gör inte lite bus nått.
-En gryta som ska koka!! Det kommer bli en rolig konflikt snart. Om vi inte tar tag i det här. Inte bara mitt ansvar det här fröken.
- Nä har jag sagt det, inte fan har jag sagt det.

Ajaj tjutet från den lilla grusgropen ljuder i lekparken. En av de andra mammorna springer fram och greppar lilla Oscar.
-Slog hon dig med spaden, nä nu räcker det. NI Måste få någon fason på eran fröken. Vi vågar snart inte komma ner här. Hon måste ju ha alla bokstavskombinationer man kan ha. Kom Oscar vi går hem så får du en glass.

Kvar i gropen sitter Anna och tittar på oss med stora rådjusögon.
-Mamma jag vill till lekplaneten. Min spade är sönder, Oscar gjorde så min spade gick sönder.
-Hörru du Anna, kom hit nu går vi in. Hämta dina saker så går vi in NU.
-Jaja sluta skrik, ska bara hämta bollen.Sluta vara så arg pappa.
-Kolla Elina precis som jag sa.
-Ja men det tog mer än två minuter,skämt åsido. Ja vi måste ta tag i det här. Vi åker till vårdcentralen imorgon och frågar om råd. Kolla vem är det där?
-Vadå vem är det där.
-Han som står och pratar med Anna.
-Helvetes fan den där djävla förvaltaren, ta det lugnt nu sitt kvar.

Framme vid Anna står förvaltaren på knä och pratar ansikte mot ansikte. Två steg innan jag är framme stannar världen upp. I realtid vänder dom sig om. Annas mun formar sig till ett förlåt.
-Förlåt pappa, förstår nu. Den snälla farbrorn har visat mig. Han hälsar.

Allt blir plötsligt som vanligt. I steget viker sig benet och en vådlig kullerbytta står på programmet. Liggandes på rygg dyker Annas ansikte upp. Leendes levererar hon en stor blöt puss på kinden.
-Ni har blivit bönhörda pappa nu får du det lugnt.


3 kommentarer:

  1. Hoppas att det fortsätter att vara bönhörda. Finurlig kommentar av Ester.

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, så barn kan göra, hoppas det inte blir såna bekymmer med min son :)

    SvaraRadera
  3. Skrattar, blir absurt det som händer. Du har en helt egen stil, i dialogerna ofta skrivet i talspråk. Jag gillar din stil!

    SvaraRadera