måndag 22 november 2010

uppdrag

Esters ord om ett uppdrag- jag har fått ett uppdrag på skolan. jag ska måla framsidan på rymdboken.

-------------------------------------------------------------------------------------


Jag har fått ett uppdrag.
Ett svårt uppdrag.
Jag ska måla framsidan på rymden.

Ser vi framsidan eller ser vi mitten,baksidan eller vad?
Måste jag kanske åka någon annanstans.
Det kanske räcker att åka till Finland.
Förmodligen måste jag åka fler ljusår.
Det kan vi ju inte göra.

Efter långa funderingar och samtal med tusen personer.
Så är valet taget.
Ur fantasin målar jag framsidan.
I fantasin är den underbar.
Men inte verklighetsförankrad och därmed felande.

8 kommentarer:

  1. "Jag har fått ett uppdrag. Ett svårt uppdrag."
    Testa att bara ha med "uppdrag" en gång. Beskriv varför det är svårt.

    "måla framsidan på rymden"
    Intressant perspektiv

    Många "åka" i mitten partiet. Pröva synonymer.

    "Det kan vi ju inte göra"
    Perspektiv byte. Helt plötsligt Vi, inte Jag längre.

    "Efter långa funderingar och samtal med tusen personer."
    Bra gestaltning av hur jobbigt det var att bestämma hur du skulle göra.

    "Så är valet taget."
    Känns inte som en egen mening. Testa att hänga ihop denna med meningen innan.

    "Ur fantasin målar jag framsidan.
    I fantasin är den underbar."
    Gillar detta.

    "felande"
    Kan man gestalta vad som är fel istället?

    Hoppas du inte tycker mina kommentarer är omständiga. Ursäkta i så fall.
    Jag tränar mig nämligen på att läsa.
    Gick en skrivkurs i helgen (syns det eller :)
    Fick där reda på att; Skrivande = Läsande

    /Anders

    SvaraRadera
  2. Gillar på ett instinktivt sätt.

    SvaraRadera
  3. Underbar dikt, inklusive perspektivbytet (jag tror inte de gav sig i kast med poesi på Anders' skrivarkurs)

    SvaraRadera
  4. Jag gillade dikten, tyckte om tankarna, t.ex om att åka till Finland. Jag ler.

    SvaraRadera
  5. Jaha, en dikt ;) De ser.
    Poesi har aldrig varit min starka sida.
    I varje fall inte att analysera.

    Som sagt, gör inte för stort väsen av mina kommentarer. Du kan redan skriva. Det är jag som över mig på att läsa.

    @marmoria: Du har så rätt. Poesi var inte med på kursen :D

    SvaraRadera
  6. Härligt perspektiv. Vill gärna se resultatet. Framsidan på rymden.

    SvaraRadera
  7. Tycker om hela dikten och särskilt att fantasin segrar, och fantasin kan väl egentligen aldrig vara fel? Eller? :)

    SvaraRadera