söndag 11 juli 2010

Snål

Det vita arket är inte snålt. Vita ark har förföljt mig sen jag var fjorton. Dom blir aldrig fulla. Jag klottrar och skriver ner. Meningar dikter tankar ord, ord och mera ord.
Många versioner av det vita arket har passerat framför mig.
Orden är en psykolog, en berättare och en lyssnare.
Dom är aldrig fördömande. Dom kan sticka och såra nästan slå. Oftast vill dom kramas och ta på mig , i mig.
Jag som det vita arket är inte snål med utrymme. Lämnar gärna ut mig till dom som vill lyssna.
Lyssnar gärna till dom som vill prata.

Psykologen i arket och orden är nog oftast bara för mig. Men hittar ni en ord som kan trösta eller överrösta era egna röster en stund. Då blir jag glad och inte svartsjuk ej heller rädd att dom inte ska räcka till er.
Snål är arket aldrig låna gärna.

7 kommentarer:

  1. Bra symbolval. Kanske kan du renodla lite mer, här har du använt "vita ark" och "ord" nästan som utbytbara objekt och det är väl egentligen inte helt rätt.
    Trevlig slutrad.

    SvaraRadera
  2. oj vad jag gillade det vita arket och psykolog mmm hela texten var tankar som jag idag lånar för att ha kvar. hehehe tar du kort? skit bra

    SvaraRadera
  3. Tankar som tål att grunnas på, ordens makt på flera plan. Generöst.

    SvaraRadera
  4. Med tiden har det blivit svårare att skriva på det vita arket. Det vita tangentbordet och den ibland bleka, ibland mörka, ibland klara skärmen lockar, med sin snabbhet, det visuella, textens synliga struktur och möjligheten till feedback.

    SvaraRadera
  5. Ja precis så är det för mig med, och har alltid varit. Det vita arket blir för mig aldrig tomt. Genom åren har jag fyllt det med dikter, krönikor, dagboksanteckningar med gråt, glädje eller funderingar.
    Superb text.

    SvaraRadera
  6. Så härligt med dig! För du uttrycker ofta något som finns i mig. Men med andra ord. Och jag känner att du förstår det här med att lockas att väga uttrycka sitt innersta med ord... Och jag känner också, tacksamt nog, att du förstår mina tankebanor även när de är svarta. Tack för ett fint inlägg. Du är inte snål! Kram

    SvaraRadera