lördag 25 september 2010

folksamling

En reflektion om ordet folksamling.

Skulle jag fråga Ester vad ordet folksamling betyder?Då vet jag att svaret skulle bli.
En samling med folk pappa. Vet och vet hon skulle förmodligen svara något som var tusen gånger intelligentare. Men tyvärr får inte hon svara idag :(. Varannan veckas principen slår sina käppar i hjulet.

Ordet folksamling. Hade ni frågat mig för kanske tio år sen hade jag fått en klump i halsen på en gång. Tanken om att kanske få prata inför folk. Kanske säga något eller bete sig konstigt.
Den där klumpen har försvunnit. Jag har i och för sig alltid gått upp framför folksamlingar. Men nu är klumpen borta. Tycker det är skitkul skulle vilja vara rockstjärna eller teaterapa.
Det är ju inte för sent säger ni. Nej det är det inte.
Men nu är ju den folksamlingen eller den enda person som läser det här kanske nog.
Jag öppnar mig nog ännu mer här. Det skrivna ordet kan ju vara naknare. Inte alltid, men oftast.

Skulle kunna lista mina topp tre folksamlings upplevelser. Till och med att jag ska göra det.
Ingen speciell rangordning.

Den första riktigt spännande upplevelsen var i Gotia cup när man var femton år.
Spelade semifinal på Heden. Grusplan mitt i Göteborg. Det var ca tretusen personer och tittade. En jämn match mot ett Italienskt lag som avslutades med straffläggning.
Det vart inte bättre än att jag fick slå den sjunde straffen. En lång promenad fram och en snedspark i krysset senare. Hyllades det och skrattades. Promenaden fram kan bara jämföras med en lång svart tunnel.

Den andra som tål att nämnas inträffade på den lokala rockklubben i Sundsvall. Jag var involverad i ett band som hette Stefan and the truters. Så på annandags galan inför sjuhundra personer. Står jag naken inlindad i toapapper med en trut på huvudet och körar. Tjugo år gammal och blyg, kanske inte speciellt blyg. Men hade väl lagom ångest innan jag klev upp.

Den senaste och den mest skrämmande inträffade på jobbet. Jag tog helt plötsligt på mig att inför en massa säljare beskriva min arbetsplats. Så att stå framför ett tretiotal personer prata Engelskt fackspråk och få frågor var väldigt intressant. Men nu är det gjort och det gick väldigt bra.

Men i slut ändan är väl en folksamling en samling folk bara. Inget att vara rädd för. Den är bara en massa egna rädda själar.

3 kommentarer:

  1. Imponerande, semifinal i Gothia Cup, en spelning Sundsvalls lokala rockklubb (inte med Persons Pack, eller...?)och ett lyckat föredrag på arbetet.

    SvaraRadera
  2. Tänk vad många olika slags folksamlingar det finns. Hoppas få trängas på foboll nästa sommar :-)

    SvaraRadera