fredag 10 september 2010

Den trasiga tomtens ballad

Esters ord om försvinner. - Att saker försvinner, sina favvosaker försvinner. En gång försvann min favvo studsboll. Den bara försvann.Fast hemma hos mamma tur va..

---------------------------------------------------------------
Det enkla livets gåvor försvinner.
Ena benet rinner ut.
Mina ögon ser på.
En mus biter mig om och om igen.

Jag är den trasiga tomten.
Den lilla trasig du.
Håll om mig.
Du gjorde det då.

Ett flyttlass bort.
I en låda ligger jag.
Benet är av.
Av ålder och sorg.

Jag är den trasiga tomten.
Försvinner gör jag

Tre generationer av dig.
Min mössa rycks av.
Det tysta skriker ekar.
Av ensamhet och sorg.

Vintern trettiosju.
Syddes jag.

5 kommentarer:

  1. "Det enkla livets gåvor försvinner", en fras som jag måste fundera över.
    Om jag bara läser dikten utifrån som en tomtes tankar, så håller jag med skimmer - sorgligt. :(

    SvaraRadera