torsdag 5 augusti 2010

Att skriva

Jag tycker väldigt mycket om att skriva. En enkel mening, enkel att säga också.
Jag har alltid skrivit, det är ett som är säkert.

Problemet i skolan var att det finns en otroligt stor mängd regler vid skrivandet. Finns väl i och för sig nu också. Men nu skiter jag egentligen fullständigt i det.
Därför ser jag saker i mina texter och skriver saker som kanske bara jag förstår ibland. Kul tycker jag, vissa tycker säkert det är jobbigt.
I skolan skrev jag utan subjekt. Det var aldrig någon som gjorde nått i mina meningar.

Har gått på toaletten sen sprang vidare till planen.

Så stod det ofta, tror jag har jobbat bort det mesta av det.

Min Svensk lärare på gymnasiet, han sa just det att min Central uppsats var den sämsta han hade läst i hela sitt liv. Både med språket och innehållet. Vilken push vad glad man blev.
Salig är han , en intressant lärare i mycket annat. Väldigt kunnig.
Men mitt skrivande kommer från allt läsande. Älskar älskar att läsa.

Så läs och skriv på det är roligt.

9 kommentarer:

  1. Till motsats från dig hade jag en helt underbar svenskalärare som också var min fotbollstränare. Han stöttade mig från första dagen vi sågs och lät mig skriva noveller och sagor när de andra gjorde annat.
    Jag gör allt för att stötta min 9-åriga systerdotter i hennes skrivande, och jag tror att hon har talang.

    SvaraRadera
  2. Läste även jag i många år innan jag började skriva själv. Trodde inte att jag kunde.

    Tur att du inte golvades av din lärare. Kul att du skriver!

    SvaraRadera
  3. Ditt sätt att skriva är väldigt "du". Har jag kanske sagt förut. Det som verkligen drar in mig är en ärlighet i ditt (pinsamt om jag nu har helt fel... :P) Fortsätt med det!

    Ja, det där med lärare... Jag trodde inte heller jag kunde skriva. Fast jag alltid klottrat. Skrivpuff och bloggandet i stort har golvat (i positiv bemärkelse) mig totalt :D Jag försöker att inte låta något stiga mig åt huvudet. Men glad blir jag. För kommentarer som dina.

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att höra att du skriver och att du inte blev nedslagen av läraren. Stolt skrivare kan du kalla dig för!

    Emilia

    SvaraRadera
  5. För att kunna skriva behöver man ha förmågan att uttrycka det man känner och tänker fritt. För stort fokus på form och regler dödar ofta skrivlusten i skolan. Skit är vad det är. Man blir aldrig en intressant skribent om man inte har något att säga hur skicklig man än är på det formella.

    SvaraRadera
  6. Usch! Skolan kan vara livsfarlig. Tur att du stod emot. Att du skriver och tror på det du gör.

    SvaraRadera
  7. Ja felet med skolan är väl just det du beskriver...Men du fortsatte och skriver texter som är bra och till stor glädje för många läsare! (kan ju inte låta bli att undra hur många barn/ungdomar som fått sådana där utlåtanden och slutat med att skriva, idrotta, sjunga...)

    SvaraRadera
  8. Väldigt fint och roligt skrivet om jobbiga erfarenheter.. Ingen gjorde nåt i dina meningar. Det sämsta han läst i hela sitt liv. jag blir väldigt full i skratt. Fortsätt, på ditt alldeles egna sätt!

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag har fått en rekommendation om dig och dina texter till Skrivpuffkalendern som Ann och jag håller på att fixa med. Undrar nu om du vill vara med? Följande texter har blivit rekommenderade:

    Slag

    Ett slag i luften

    Livslögn

    Svett

    Om du vill vara med, så var vänlig att maila mig på yohannah.leidefors@gmail.com så att jag då får ditt godkännande för att ta med det.

    Hälsningar Yohannah Leidefors

    SvaraRadera